Jak jsem získal Facebook Digital Marketing Associate certifikát udělovaný přímo Facebookem?certifikát Facebook Digital Marketing Associate

Získat certifikát Facebook Digital Marketing Associate je  jednoduché, stačí zaplatit 100 dolarů, rezervovat si nějaký dostupný termín a pak už jen úspěšně složit zkoušky aby vám Facebook na dva roky propůjčil tento odznak.  K úspěšnému složení 90. minutového testu postačuje mít odpovědi ze 70 % správně. Pokud zkouška nedopadne, pak nezbývá než si zkoušku zopakovat a znovu zaplatit 100 USD.

Na co je dobré se připravit?

Certifikační test od Facebooku jsem měl dělat v pátek v 8h večer. Podmínky zkoušky jsou velmi striktní – celou dobu vás snímá kamera. V místnosti nesmějí být přítomny žádné další osoby, žádné nadbytečné předměty, nelze mít na stole telefon, poznámkový blok, nesmíte během zkoušky vstát a odejít, nesmíte jíst, pít ani mluvit, zkrátka nic. Všechny otázky jsou v angličtině včetně komunikace se zkoušejícím.

Před sedmou večer jsem tak uklízel dětský pokoj – jediná místnost, ve které se doma dalo zkoušku vykonat (ještě mě napadl záchod :)). Doufal jsem, že mé 5. leté dítě půjde spát dříve než obvykle ve 21h. Kdyby mi během zkoušky přiletěl do pokoje či na mě mluvil přes dveře, tak se zkouška přeruší a musel bych celý test znovu opakovat a platit :).

Těsně před zkouškou

O půl osmé jsem provedl systémovou zkoušku zdali funguje stažená aplikace, který je nutná ke spuštění  testu a zakryje vám kompletně celý monitor takže nemůžete hledat odpovědi na internetu. Webkamera, mikrofon, vše je nutné mít připravené jinak zkoušku nelze vykonat. Ještě je potřeba mít po ruce telefon kdyby se vyskytli nějaké technické potíže a především doklad totožnosti, který při rezervaci zkoušky skenujete.

Při zkoušce musíte totožný doklad opět oskenovat do webkamery a pak při samotném zahájení zkoušky ještě znovu ukázat zkoušejícímu. Mimochodem test je nutné složit ze stejné IP adresy, která byla zaznamenána při rezervaci.

Zhruba 15m před zkouškou jsem se logoval do systému avšak kód, který jsem e-mailem obdržel a který se měl v aplikaci použít byl neplatný čili dobrých 50 minut jsem s podporou řešil přístup do systému pro spuštění  testu. Když už jsem myslel, že celá ta příprava je v háji, tak se mi nějakým záhadným způsobem podařilo ke zkoušce dostat. Přes počáteční porodní bolesti jsem se konečně dostal k certifikační zkoušce.

Co všechno chtěli vidět?

No, popravdě snad úplně všechno, webkamerou jsem musel skenovat stěny, strop, podlahu, pracovní stůl, oblečení (jestli tam není nějaká kamerka). Pár dní před zkouškou jsem chytl ošklivou rýmičku tudíž jsem byl při prvním smrkání napomenut, že toto je během zkoušky nepřípustné. Po všech ověřovacích procedurách jsem byl konečně připuštěn k akreditované zkoušce Facebook Digital Marketing Associate.

A jak to tedy probíhalo?

Otázky byli ze začátku trošku ostřejší než jsem čekal (možná mě trochu vykolejilo, že mě zkoušející přes webkameru napomenul, že moje hlava ujíždí krapet mimo záběr webkamery. Podruhé vyjela přes obrazovku druhé napomenutí přes chatovací okno, že nemohu mít ústa zakryté rukou, že potřebují vidět na mé ústa). Velký bratr mě tedy celou dobu šmíroval a nebylo to nic moc příjemné 🙂

Střídali se otázky obecné i složitější s konkrétními modelovými situacemi z praxe, kdy bylo nutné zvolit i více možností v odpovědi. Postupně jsem ale u otázek dostal do tempa a test jsem nakonec úspěšně splnil se skóre 87 % a o cca 45m dříve než bylo potřeba.

A proč jsem se vlastně rozhodl zkoušky dělat?

Původně jsem zamýšlel dělat zkoušku Facebook Certified Buying Professional, na kterou jsem byl poměrně dobře připraven a kde je rovněž pro složení zkoušky zapotřebí dosáhnout skóre min. 70 %.

Certifikát se uděluje na rok, ale od října 2019 se obsah zkoušky změnil a je podstatně těžší čili jsem usoudil, že raději složím nově vytvořenou Facebook Digital Marketing Associate, která je taktéž plnohodnotným akreditovaným certifikátem a úspěšně ho podle mě složí kdokoliv, kdo má alespoň roční praktickou zkušenost s Facebook reklamou. Facebook Certified Buying Professional exam tedy přesouvám na příští rok.

Facebook reklamě se věnuji již od roku 2012 a pro řadu klientů jsem realizoval úspěšné kampaně. Není to certifikát, který ze mě dělá experta. Nejdůležitější jsou pochopitelně zkušenosti a reference, ale udělený akreditovaný certifikát přímo od Facebooku mě odlišuje od zbytku lidí, kteří nabízejí své služby v oblasti Facebook reklam aniž by měli prokazatelné vědomosti.

V praxi jsem zažil situace, kdy “specialista na Facebook” vyčerpal firmě měsíční rozpočet určený na výkonnostní kampaň tím, že kampaň optimalizoval na dosah a jako umístění zvolil Audience Network (neproběhla jediná konverze). Setkal jsem se s řadou zablokovaných reklamních účtů protože někteří další “experti” se vůbec neseznámili s pravidly pro inzerci na Facebooku.

Existují specialisté a agentury, komunikující na webu, že mají Blueprint certifikaci. Facebook Blueprint je vzdělávací program, který umožňuje absolvovat kurz, který je zdarma. Kurzem jen procházíte a dostáváte certifikáty za jednotlivé části kurzu pouhým klikáním – za pár hodin máte certifikát, ale rozhodně se nejedná o akreditovanou zkoušku. Také jsem tímto kurzem prošel a absolvoval všechny části 🙂

Facebook Blueprint all content certificatePokud někdo úspěšně složí certifikovanou zkoušku od Facebooku, měl by se prokázat oficiálním odznakem zde.

Více o zkouškách se můžete dozvědět zde.

A jak to máte vy? Šli byste se operovat k kdejakému řezníkovi, který tvrdí, že už to párkrát dělal a nebo k aprobovanému odborníkovi? Nebo obchodní neúspěch a ztráta peněz pro vás není důležitá?

Ještě jste reklamu na Facebooku nevyzkoušeli nebo výsledky z ní nestojí za nic? Potřebujete pomoc s reklamou na Facebooku nebo máte zájem o odbornou konzultaci?

Pak mě neváhejte kontaktovat, společně vymyslíme řešení.